2.2 Inhoudelijk beleid
Om de ELD voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, is het belangrijk dat we doorgaan met de herstructurering van het (eerstelijns) diagnostisch landschap die al voorzichtig is ingezet. Dit houdt in dat de ELD op de juiste locatie wordt geleverd op het juiste moment in iemands zorgproces. Dit streven naar gepersonaliseerde zorg kan de toegankelijkheid vergroten, de kwaliteit van de zorg verbeteren en de kosten optimaliseren. Parallel hieraan moeten we de huisarts in staat (blijven) stellen om het diagnostisch instrument op een passende manier in te zetten als ondersteuning bij het stellen van een diagnose. Hierbij is ook een nauwe samenwerking nodig tussen de aanvrager en de aanbieder van de diagnostiek. De aanbieder moet de aanvrager maximaal helpen om tot een juiste diagnose te komen. Tegelijkertijd moet de aanvrager ook feedback krijgen over zijn aanvraaggedrag en de rationaliteit ervan. Richtlijnen en standaarden spelen hierbij een belangrijke rol. Hierbij is ook de digitale uitwisseling van diagnostische gegevens (na toestemming) tussen de eerste en tweede lijn van belang. Op die manier voorkomen we onnodige diagnostiek en wordt eerder uitgevoerde diagnostiek niet opnieuw uitgevoerd. Door samenwerking kan efficiënter gebruik worden gemaakt van de apparatuur en kan de logistiek worden geoptimaliseerd. We gaan graag met aanbieders in gesprek om te verkennen hoe we elkaar hierin kunnen ondersteunen.
Verder hanteert CZ groep bij de zorginkoop van ELD voor 2025 de volgende uitgangspunten, die we hieronder verder toelichten:
minimale algemene (kwaliteits)voorwaarden;
prijs;
volume.
We vragen de zorgaanbieders om hiervoor een offerte in te dienen.