2.2.1 Minimale algemene (kwaliteits)voorwaarden

We verwachten van de aanbieders van ELD dat zij aantoonbaar voldoen aan een minimaal kwaliteitsniveau. Dit niveau hebben we uitgewerkt in een aantal kwaliteitscriteria, die hieronder verder zijn uitgewerkt.

Algemeen

De zorgaanbieder:

  • is een rechtspersoon;

  • is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel;

  • voldoet aan de eisen uit de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza).

Kwaliteit

De zorgaanbieder:

  • werkt systematisch aan het verbeteren van de kwaliteit. Hij borgt dit door een werkend kwaliteitssysteem dat landelijk en/of internationaal erkend is (zoals ISO 15189, NIAZ of ZKN). Daarbij wordt ook een onaf-hankelijke toetsing uitgevoerd (externe audit);

  • werkt volgens de laatste versie van de Landelijke Eerstelijns Samenwerkingsafspraak (LESA). De aan-vraagformulieren zijn gebaseerd op de NHG-standaarden;

  • biedt actieve ondersteuning aan eerstelijnszorgverleners door het organiseren van een consultfunctie;

  • volgt de richtlijn DTO[1] en houdt ten minste één diagnostisch toetsoverleg per jaar;

  • beschikt over een kwaliteitsbeleid;

  • rapporteert elektronisch in het HIS;

  • geeft proactief advies aan de aanvrager (gebaseerd op LESA’s/NHG-standaarden);

  • bij kritische uitslagen/waarden wordt dezelfde dag terug gerapporteerd aan de aanvrager;

  • stimuleert digitaal aanvragen. Papieren aanvraagformulieren worden waar mogelijk vermeden;

  • heeft aantoonbaar samenwerkingsafspraken met andere zorgaanbieders over het beveiligd digitaal inzien en uitwisselen van patiëntgegevens conform de Wegiz.

Bereikbaarheid en toegankelijkheid (niet van toepassing als er geen direct patiëntencontact is)

  • De zorgaanbieder is telefonisch en fysiek bereikbaar en toegankelijk.

  • Na verwijzing kan de verzekerde na maximaal 5 dagen terecht voor het onderzoek (exclusief spoedaanvragen).

Patiënttevredenheid
De zorgaanbieder:

  • raadpleegt zijn patiënten minimaal 1 keer per 2 jaar (bijvoorbeeld via een klanttevredenheidsonderzoek);

  • biedt een adequate informatievoorziening voor patiënten (folders/online).

  • 1https://www.nhg.org/downloads/handleiding-diagnostisch-toetsoverleg-dto-de-huisartsenzorg

Deel deze pagina: