2.2 Inhoudelijk beleid
Om de Eerstelijnsdiagnostiek voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, is het essentieel dat we doorgaan met de herstructurering van het diagnostisch landschap. Dit betekent dat de Eerstelijnsdiagnostiek op de juiste locatie en op het juiste moment in het zorgproces wordt geleverd. Dit streven naar gepersonaliseerde zorg kan de toegankelijkheid vergroten, de kwaliteit van de zorg verbeteren en de kosten beheersbaar houden. Parallel hieraan moet de huisarts het diagnostisch instrument op een passende manier in kunnen blijven zetten om tot een diagnose te komen. Hierbij is nauwe samenwerking nodig tussen de aanvrager en de aanbieder van de diagnostiek. De aanbieder moet de aanvrager maximaal helpen om tot een juiste diagnose te komen. Tegelijkertijd moet de aanvrager ook feedback krijgen over zijn aanvraaggedrag en de rationaliteit ervan. Richtlijnen en standaarden spelen hierbij een belangrijke rol. Ook de digitale uitwisseling van diagnostische gegevens (na toestemming) tussen de eerste en tweede lijn is van belang. Op die manier voorkomen we onnodige diagnostiek en voert de aanbieder niet opnieuw eerder uitgevoerde diagnostiek uit. Door samenwerking kan efficiënter gebruik worden gemaakt van de apparatuur en kan de logistiek worden geoptimaliseerd. We gaan graag met aanbieders in gesprek om te verkennen hoe we elkaar hierin kunnen ondersteunen.
Verder hanteert CZ groep bij de zorginkoop van Eerstelijnsdiagnostiek voor 2026 de volgende uitgangspunten, die we hieronder verder toelichten:
minimale algemene (kwaliteits)voorwaarden;
kosten van de zorg;
volume.
We vragen de zorgaanbieders om hiervoor een offerte in te dienen