2.2.1 Minimale algemene (kwaliteits)voorwaarden

We verwachten van de aanbieders van Eerstelijnsdiagnostiek dat zij aantoonbaar voldoen aan een minimaal kwaliteitsniveau. Dit niveau hebben we uitgewerkt in een aantal kwaliteitscriteria, die hieronder verder zijn uitgewerkt.

Algemeen

De zorgaanbieder:

  • is een rechtspersoon;

  • is ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel;

  • voldoet aan de eisen uit de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza).

Kwaliteit

De zorgaanbieder:

  • werkt systematisch aan het verbeteren van de kwaliteit. Hij borgt dit door een werkend kwaliteitssysteem dat landelijk en/of internationaal erkend is (zoals ISO 15189, NIAZ of ZKN). Daarbij wordt ook een onafhankelijke toetsing uitgevoerd (externe audit);

  • werkt volgens de laatste versie van de Landelijke Eerstelijns Samenwerkingsafspraak (LESA). De aanvraagformulieren zijn gebaseerd op de NHG-standaarden; 

  • biedt actieve ondersteuning aan eerstelijnszorgverleners door het organiseren van een consultfunctie; 

  • volgt de richtlijn Diagnostisch Toetsoverleg (DTO) en houdt ten minste 1 diagnostisch toetsoverleg per jaar;  

  • beschikt over een kwaliteitsbeleid;  

  • rapporteert elektronisch in het Huisarts Informatie Systeem (HIS); 

  • geeft proactief advies aan de aanvrager (gebaseerd op LESA’s/NHG-standaarden);

  • rapporteert nog diezelfde dag aan de aanvrager bij kritische uitslagen/waarden; 

  • stimuleert digitaal aanvragen. Papieren aanvraagformulieren worden waar mogelijk vermeden; 

  • heeft aantoonbaar samenwerkingsafspraken met andere zorgaanbieders over het beveiligd digitaal inzien en uitwisselen van patiëntgegevens conform de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). 

Bereikbaarheid en toegankelijkheid (niet van toepassing als er geen direct patiëntencontact is)

  • De zorgaanbieder is telefonisch, digitaal en fysiek bereikbaar en toegankelijk.

  • Na verwijzing kan de verzekerde na maximaal 5 (werk)dagen terecht voor het onderzoek (exclusief spoedaanvragen). 

Patiënttevredenheid

De zorgaanbieder:

  • raadpleegt zijn patiënten minimaal 1 keer per 2 jaar (bijvoorbeeld via een klanttevredenheidsonderzoek);

  • biedt een adequate informatievoorziening voor patiënten (folders/online).

Deel deze pagina: