1 Visie van CZ groep op de hulpmiddelenzorg

CZ groep wil dat de hulpmiddelenzorg toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed blijft. Dit streven sluit aan bij de afspraken in het Integraal Zorgakkoord (IZA). De toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg staat onder druk door de schaarste van personeel, de toenemende zorgvraag en de toenemende zorgkosten. Hoewel de hulpmiddelenzorg niet binnen het IZA valt, zijn hulpmiddelen belangrijk in het leven van mensen. Een hulpmiddel kan groepen mensen ondersteuning bieden om langer zelfstandig te blijven, langer thuis te blijven wonen en de werkdruk in de zorg te verlagen.

Het gebruik van hulpmiddelen is de afgelopen jaren flink toegenomen en wij verwachten dat deze stijging doorzet. De oorzaak hiervan is dat we steeds ouder worden én steeds vaker en langer een hulpmiddel gebruiken. Hierdoor lopen de zorgkosten steeds verder op. Die stijging wordt verder veroorzaakt doordat er verbeterde of nieuwe hulpmiddelen beschikbaar komen. CZ groep ziet daarbij een verontrustende ontwikkeling in de markt. Hulpmiddelen worden vernieuwd, iets aangepast of in een andere vorm of verpakking aangeboden zonder dat de uitkomsten van de zorg verbeteren. Die nieuwe, aangepaste hulpmiddelen worden vervolgens tegen veel hogere prijzen verkocht, waardoor de zorgkosten onnodig stijgen. CZ groep gaat zich hier de komende jaren verder in verdiepen en daar met partijen over in gesprek.

We willen onze premie zo laag mogelijk houden en de toegang tot hulpmiddelen borgen. Gaat het op beide vlakken knellen, dan is het belangrijk om vooruit te denken. CZ groep ziet de volgende mogelijkheden om deze zorg in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden:

  • de inzet van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), internet of things (IoT) en 3D-printing;

  • het meten van uitkomstindicatoren om vast te stellen of de inzet van hulpmiddelen leidt tot betere uitkomsten;

  • de inzet van de juiste hulpmiddelen op het juiste moment, waardoor mensen geen beroep hoeven doen op duurdere zorg;

  • zorg op maat, waardoor zorgverleners een patiënt sneller en preciezer kunnen helpen;

  • het afleveren van hoeveelheden verbruikshulpmiddelen die passen bij de aandoening en de gebruiker;

  • het inregelen van goede communicatieprocessen, waardoor mensen weten met wie ze contact op kunnen nemen als een hulpmiddel opgehaald moet worden of als er te veel materialen zijn geleverd, zodat die weer opgehaald kunnen worden;

  • het bieden van (digitale) zorg op afstand, waardoor mensen langer thuis kunnen blijven wonen of zorg in hun eigen omgeving kunnen krijgen;

  • het stimuleren en faciliteren van autonomie, waardoor mensen meer regie over hun gezondheid en leefstijl krijgen, of beter kunnen participeren in de samenleving.

Ook onderzoeken we samen met marktpartijen nieuwe initiatieven om verspilling van hulpmiddelen tegen te gaan. Verder vinden wij het onze verantwoordelijkheid om met onze contractpartijen in gesprek te blijven over knelpunten in de zorgketen. We onderzoeken graag samen of en hoe we deze uitdagingen kunnen oplossen. Op landelijk niveau zijn er bijvoorbeeld afspraken gemaakt waarbij de huisarts zelf een losse spoedkatheter kan bestellen en deze ook zelf kan declareren1 en 2. Daarnaast zijn er op regionaal niveau afspraken gemaakt over het samenstellen en verstrekken van een palliatieve kit. Met deze kit ontlasten we de huisarts, de apotheek en de wijkverpleegkundige door het administratieve proces en het bestelproces te vereenvoudigen. We verbeteren bovendien de zorg, doordat de benodigde middelen in een spoedsituatie bij de patiënt thuis direct ingezet kunnen worden.

1 Mijn patiënt heeft met spoed een katheter nodig. Hoe kom ik aan een katheter en wie betaalt dat? | Nederlandse Zorgautoriteit (nza.nl)

2 Stroomschema kathetermateriaal | Richtlijn | (Ont)Regel de Zorg (ordz.nl)

Deel deze pagina: