2.2.8 Digitale zorg
Digitale zorg is het volledig of gedeeltelijk vervangen van reguliere zorg door een digitale variant. Dit vereist de inzet van verschillende technologieën om de gezondheidszorg te verbeteren, te ondersteunen en toegankelijker te maken. De juiste technologieën, gekoppeld aan mensen en processen, geven bestaande organisaties en nieuwe toetreders de mogelijkheid om snel in te spelen op verstoringen en kansen, te voldoen aan nieuwe en veranderende klantbehoeften en toekomstige groei en innovatie te bevorderen. Digitale zorg heeft het potentieel om de gezondheidszorg efficiënter te maken, de toegang tot zorg te vergroten en mensen in staat te stellen om proactief voor hun gezondheid te zorgen.
Digitale zorg is geen verzameling technische snufjes. Het is ook geen digitale kopie van bestaande zorg. Het is een wezenlijk andere manier om naar de zorg te kijken. Digitale zorg vraagt om een andere inrichting en organisatie van de zorgprocessen en randvoorwaarden, en vooral om een gedragsverandering bij zorgverleners, verzekerden én zorgverzekeraars.
Digitale zelfzorg omvat digitale oplossingen die verzekerden zelfstandig kunnen inzetten om (een deel van de) formele zorg te voorkomen of te vervangen. Dit vereist de inzet van verschillende technologieën die zorgen dat mensen gezonder blijven en daardoor minder zorg nodig hebben. Het gaat ook om technologieën die mensen kunnen inzetten, waardoor de druk op de formele zorg afneemt. Mensen zijn hierdoor in staat om op een zelfstandige, proactieve manier voor hun eigen gezondheid te zorgen en worden meer zelfredzaam. Dit kan leiden tot een afname van de zorgvraag.
We hebben onze visie en ambities op het gebied van digitale zorg verder uitgewerkt op www.cz.nl/zorgaanbieder/digitalezorg. (new window) Daarnaast vindt u in de Gezamenlijke ambities zorginkoop digitalisering en gegevensuitwisseling 2025 (new window)de afspraken die we op ZN-niveau hebben gemaakt om effectieve digitale zorg veilig en betrouwbaar op te schalen.