1.1 Trends en ontwikkelingen
De druk op de zorg wordt steeds groter. Dat komt door veranderingen binnen het zorglandschap en de veranderde demografie van de Nederlandse bevolking. Zo zien we nog steeds een stijging van het aantal Nederlanders met overgewicht. Ook onder jongeren komt overgewicht veel voor. Uit de Landelijke Jeugdmonitor 2022 van het CBS blijkt dat 17% van de jongeren tussen 2 en 25 jaar oud overgewicht had in 2022. Vooral 18- tot 25-jarigen zijn vaak te zwaar. Een kwart van deze jongeren had overgewicht, waarvan 7% ernstig overgewicht (obesitas). Van de kinderen tussen de 4 en 17 jaar had 16% overgewicht in 2022, waarvan 3,5% obesitas. Dit is een verontrustend gegeven omdat overgewicht op jonge leeftijd tot kan leiden tot gezondheidsproblemen op latere leeftijd. Denk hierbij aan leefstijlgerelateerde aandoeningen, zoals diabetes type 2, hart- en vaataandoeningen en kanker, maar ook klachten aan het bewegingsapparaat en psychische/psychosociale klachten. Dit heeft enorme gevolgen op maatschappelijk en economisch niveau, zoals hogere zorgkosten, indirecte maatschappelijke kosten zoals ziekteverzuim en een hogere druk op de zorg. CZ groep voert actief beleid op overgewicht bij kinderen via de ketenaanpak Zorg en Ondersteuning voor Kinderen met Overgewicht en Obesitas. Vanaf 2024 starten we met het inrichten van deze ketenaanpak.
Ketenaanpak
Het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) zijn respectievelijk op 16 september 2022 en 31 januari 2023 jl. gepubliceerd. Gezond leven, preventie en de aanpak van overgewicht heeft in beide akkoorden een belangrijke rol. In het IZA en GALA is bij het thema preventie afgesproken dat zorgverzekeraars en gemeenten samen de verantwoordelijkheid hebben om met ingang van 1 januari 2024 vijf ketenaanpakken in te kopen. De aanpak van overgewicht en obesitas bij kinderen staat in het IZA en GALA beschreven als de implementatie van de ketenaanpak kinderen.
Een ketenaanpak wordt in het GALA als volgt beschreven: ‘Bij ketenaanpakken gericht op preventie en gezondheid over de domeinen (Zvw, Wpg, Wmo en/of Jeugdwet) heen, is sprake van een aanpak die bestaat uit meerdere onderdelen. Afhankelijk van het onderdeel is ofwel de zorgverzekeraar verantwoordelijk, ofwel de gemeente. Ook kan er sprake zijn van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Goede afspraken tussen de beide financiers is dus essentieel om tot effectief ketenaanbod te komen, waarbij de verschillende onderdelen van de aanpak aan elkaar verbonden zijn.’
Waar mogelijk sluit CZ groep aan bij de landelijke afspraken over regionale samenwerking. Via een regiobeeld (en regionale samenwerkingsafspraken) kan de zorginkoop regionaal worden ingericht. Het zorglandschap en de zorgvraag kunnen per regio sterk verschillen. Daarom is het van belang dat de zorg afgestemd wordt geleverd: over de sectoren heen en in samenhang met het sociaal domein. Betere afstemming en daadwerkelijke samenwerking binnen de regio moeten ertoe leiden dat het zorg- en voorzieningenaanbod in de regio aansluit bij de (zorg)vraag van de inwoners en dat de kwaliteit en de beschikbaarheid van de zorg geborgd is. De manier waarop de regionale samenwerking vorm krijgt, kan per regio verschillen en is afhankelijk van de regionale stakeholders.