1.2 Ontwikkeling en maatschappelijke opgave

Gezien de maatschappelijke landelijke opgaven zijn de komende jaren onze belangrijkste speerpunten gericht op het toegankelijk en betaalbaar houden van de kortdurende zorg. Daarmee sluiten we aan op de afspraken en transformatie-agenda zoals geformuleerd in het IZA. We leggen de prioriteit op de volgende thema’s en ontwikkelingen: 

Coördinatiefunctie (CF)

De coördinatie van zorg staat hoog op de landelijke agenda. Regionaal zijn er vaak verschillende verschijningsvormen en meerdere gremia van zorgcoördinatie. In de komende jaren zal de zorgcoördinatie van (acute) zorg regionaal beter verankerd gaan worden en nog veel meer dan nu als regionale functie gaan dienen. Hoe dit er precies uit moet gaan zien en het tempo van wijzigingen is voor nu nog niet bekend.

GRZ thuis en inzet zorgtechnologie

Een aantal zorgaanbieders is voortvarend aan het experimenteren met ambulante GRZ en ontwikkelt hiervoor nieuwe zorgpaden. We stimuleren deze ontwikkelingen en faciliteren waar mogelijk door middel van het maken van maatwerkafspraken. Hierbij ligt ons doel zoals eerder aangegeven bij “vanuit het ziekenhuis naar huis” en niet puur op ligduurverkorting. De verwachting is dat in de loop van 2025 de eis van een klinische opnamedag vervalt waardoor de experimenten weer een stapje verder kunnen gaan. We hebben bijvoorbeeld hele positieve ervaringen met zorgtechnologie in de GRZ. Zowel intramuraal als bij ambulante GRZ zien we dit als een belangrijk hulpmiddel dat bijdraagt aan een sneller herstel.

Nieuwe bekostiging ELV/GRZ

Vooruitlopend op de nieuwe modulaire bekostiging (medio 2027/2028) van de kortdurende zorg hebben we vanaf 2025 de mogelijkheid om regionaal maatwerkafspraken te maken met één zorgaanbieder die voorziet in een regionale functie zoals opnames ANW uren. Daarnaast komen er twee nieuwe prestaties binnen het ELV: Korsakov en Gesloten herstel. Deze prestaties doen recht aan de specifieke zorgvraag van deze doelgroepen en worden vanaf 2025 uit de experimentele bekostiging gehaald.

Wijkklinieken

Zorgverzekeraars hebben akkoord gegeven voor acht gestarte of nog te starten proeftuinen en zullen gelijkgericht handelen op inhoud. De focus zal wat CZ betreft vooral moeten liggen op effectmeting van de proeftuinen en het voorkomen van dubbele financiering. Het verplaatsen van patiëntgroepen uit het ziekenhuis naar een wijkkliniek zou ook aan ziekenhuiskant tot aangepaste afspraken moeten leiden. CZ Groep volgt hierin de landelijke ontwikkelingen op de voet.

Balans in vraag en aanbod

Uit onze data blijkt dat er grote regionale verschillen zijn in de uitstroom vanuit ziekenhuizen richting de geriatrische revalidatiezorg en het eerstelijnsverblijf. Dit lijkt in een aantal regio’s onder andere te worden veroorzaakt door een disbalans in het aanbod van kortdurende zorg. In algemene zin zien we grote verschillen tussen regio's in de beschikbare capaciteit voor kortdurende zorg afgezet tegen het aantal 65+ers. In regio’s waar veel aanbod is van kortdurend verblijf stromen meer cliënten uit naar bijvoorbeeld de geriatrische revalidatiezorg. Wij vragen ons af of dit altijd noodzakelijk is vanuit de zorgvraag. Op regionaal niveau maken we deze verschillen inzichtelijk en zullen we sturend optreden om eventuele disbalans te corrigeren.

Ontwikkelingen instroom GRZ / ZZP9bVV

We volgen de ontwikkelingen rondom de regelgeving voor instroom naar GRZ of een ZZP9bVV.

Samen met VWS en veldpartijen worden nieuwe voorwaarden in de wet- en regelgeving uitgewerkt om als verzekerde in aanmerking te komen voor GRZ of ZZP9bVV. Bij wijzigingen in wet- en regelgeving publiceren we zo nodig aanvullend beleid.

Deel deze pagina: