2.4 Toegankelijkheid van zorg
De zorgvraag neemt de komende decennia sterk toe, in het bijzonder door de vergrijzing en door meer medische mogelijkheden, terwijl de beroepsbevolking nauwelijks groeit. Deze ontwikkelingen zorgen voor steeds meer schuring met de toegankelijkheid van zorg. Een nauwere samenwerking en zorgcoördinatie zijn en worden steeds belangrijker om de patiëntstromen te kunnen managen. Specifiek ten aanzien van de kortdurende zorg ervaren we nog weinig knelpunten in de toegankelijkheid. Er zijn geen wachtlijsten en van witte vlekken is geen sprake. Vanaf 2025 willen we op regionaal niveau, samen met het veld kijken naar een zorgaanbieder die opnames kan borgen ook in de avonden en weekenden. Ditzelfde geldt ook voor regio’s waar aantoonbaar een groep patiënten aanwezig is die moeilijk plaatsbaar zijn voor passende vervolgzorg. Voor andere doelgroepen zoals Korsakov borgen we toegankelijkheid door dit selectief in te kopen.
Binnen de GZSP is toegankelijkheid wat lastiger te voorspellen, omdat dit als relatieve nieuwe verstrekking onvoldoende stabiel is. We zien op verschillende prestatiecodes grote praktijkvariatie. Tegelijk ontvangen wij weinig signalen van echte tekorten in regio’s. Dit maakt ons terughoudend in het contracteren van extra zorg. We zullen de komende jaren benutten om doelmatig te sturen op de prestaties in de GZSP.
Iemands levensbeschouwelijke overtuiging, culturele achtergrond of godsdienstige gezindheid kan van invloed zijn op de manier waarop hij in contact wil staan met zorgverleners of zorg af wil nemen. CZ groep vindt het belangrijk dat de zorgaanbieder daar bij de invulling van de zorgvraag zo veel mogelijk rekening mee houdt.