2.3.6 Aanvullende zorginkoop
Zorgaanbieders zijn zelf verantwoordelijk voor een gelijkmatige verdeling van de zorg over het gehele jaar. Gedeclareerde zorgkosten die het afgesproken omzetplafond overschrijden zullen we achteraf terugvorderen in de plafondverrekening. Als de zorgaanbieder gedurende het jaar meent dat zijn omzetplafond ontoereikend is, kan hij in september 2025 een verzoek indienen voor bijcontractering. In die aanvraag toont de zorgaanbieder aan dat hij voldoet aan de volgende voorwaarden:
Zorgaanbieder kan een evenredige spreiding van nieuwe cliënten over het hele jaar laten zien.
Zorgaanbieder dient het verzoek in als tenminste 80 procent van het omzetbudget voor 2025 is bereikt en de verwachting is dat het omzetbudget ontoereikend is, uiterlijk 1 oktober 2025.
Zorgaanbieder moet kunnen aantonen dat er een verband is tussen een hogere omzet en een toename van cliënten in de regio.
Zorgaanbieder scoort bij voorkeur een A-status in het waardemodel.
CZ groep toetst aan de hand van de aanvraag of een zorgaanbieder in aanmerking komt voor een aanvullende afspraak en zo ja, onder welke voorwaarden. Wij zouden een verzoek tot bijcontractering kunnen honoreren indien:
de zorgaanbieder aan de voorwaarden voldoet voor een aanvullende afspraak (zie hierboven);
in de regio sprake is van een zorgplichtprobleem. Dit blijkt uit signalen die CZ groep ontvangt van ofwel verwijzers, ofwel klanten (via CZ Zorgteam) dat zij onvoldoende gecontracteerde passende zorg kunnen vinden. De aanvraag is gericht op het oplossen van dit probleem. We kunnen overigens ook zelf zorgaanbieders benaderen als we een zorgplichtprobleem constateren;
de verzekerden voor die aandoeningen niet (meer) bemiddeld kunnen worden naar een ander geschikt zorgaanbod;
zorgaanbieder een A of een B-score heeft in het waardemodel
Aanvullende contractafspraken zullen uitsluitend tegen een staffel tarief gemaakt worden.
Op onze website staat een aanvraagformulier voor bijcontractering.
Termijn
Als de aanvraag en de benodigde gegevens compleet zijn, krijgt de zorgaanbieder binnen 2 weken uitsluitsel over de aanvraag. Als we het verzoek honoreren, maken we een aanvullende productieafspraak. De zorg die de zorgaanbieder levert tussen het moment van aanvragen van de extra productieruimte en het uitsluitsel komt slechts voor vergoeding in aanmerking indien het productieplafond bij de zorgaanbieder op dat moment nog niet overschreden is.
Plafondaanpassingen die het gevolg zijn van fusies, overnames of faillissementen vormen een uitzondering op de hierboven benoemde regel. Deze aanpassingen kunnen zorgaanbieders afzonderlijk met CZ groep bespreken.
Als de zorgaanbieder zich genoodzaakt voelt om een zorgstop voor nieuwe cliënten in te voeren, moet hij de cliënten doorverwijzen naar het CZ Zorgteam. Zij kunnen hen door bemiddelen naar een andere zorgaanbieder. Als het CZ Zorgteam dit doet, gaan wij via een service call met de verzekerde na of hij ook daadwerkelijk is geholpen.