2.2.3 Kwaliteit van zorg

Bij het contracteren van zorg maken we afspraken die leiden tot:

  • Kwaliteit van zorg en deskundigheidsbevordering

We vinden het belangrijk om de kwaliteit van de zorg en deskundigheidsbevordering te borgen. Op moment van schrijven, werken we met interventies, waarvan we denken op basis van de nu beschikbare data dat ze effectief zijn. Daarnaast borgen we de kwaliteit van de leefstijlcoaches in een door ons erkend kwaliteitsregister. In de komende periode zullen verdere ontwikkelingen plaatsvinden aangaande de bewezen effectiviteit die mogelijk invloed hebben op de keuzes voor 2025. Zodra hier meer duidelijkheid over is, komt CZ groep met aanvullend beleid.

  • Persoonsgerichte zorg

We willen dat niet de beperking of ziekte centraal staat, maar het individu (samen met het gezin), zodat hij of zij passende ondersteuning en zorg ontvangt. Het principe van positieve gezondheid speelt een cruciale rol bij duurzame gedragsverandering en de aanpak van overgewicht.

  • Coördinatie en afstemming binnen een integrale keten

Als meerdere zorgverleners bij de behandeling betrokken zijn, moeten zij goed samenwerken en zorgen voor optimale afstemming binnen de keten. De verwijzers, kinderleefstijlcoach en centrale zorgverlener hebben verschillende rollen binnen een integrale keten. Samenwerking tussen de zorg en het sociaal domein is essentieel.

  • Voorkomen van uitval

Om te komen tot duurzame gedragsverandering, is het belangrijk dat verzekerden het volledige behandeltraject doorlopen. Vroegtijdige uitval willen we zo veel mogelijk voorkomen.

  • Monitoring en evaluatie van de kwaliteit van de zorg

Om de kwaliteit en/of kosteneffectiviteit van de zorg te bepalen, moeten we op landelijk niveau (uitkomst)indicatoren monitoren en evalueren. Het is van belang dat zorgaanbieders zich maximaal inspannen om deze indicatoren op de juiste wijze te registreren. CZ groep monitort en evalueert gedurende 2025 samen met zorgaanbieders de effectiviteit van de geleverde zorg.

Deel deze pagina: