2.3 Kwaliteit van zorg
2.3.1 Waarde bepaalt mede het tarief van de terhandstelling
Met de inkoop van farmaceutische zorg blijven we inhoudelijke waarde creëren voor onze verzekerden. Daarbij streven we ernaar om de kwaliteit van de zorg te verhogen, in professionele zin én in de manier waarop onze verzekerden die ervaren. Onze Waardemonitor geeft inzicht in de prestaties van zorgaanbieders op het gebied van klantgerichtheid, de uitkomsten van zorg en de doelmatigheid bij het verstrekken van geneesmiddelen. In 2026 voegen we ook een indicator voor duurzaamheid toe. De definitieve Waardemonitor wordt eind augustus gepubliceerd.

De komende jaren blijft CZ groep de kwaliteit en doelmatigheid van de farmaceutische zorg transparant maken om verzekerden te ondersteunen in hun keuzes. Ook voor apotheken maken wij hun scores op de Waardemonitor transparant. Zo kunnen zij zichzelf continu verbeteren. We blijven daarom gedifferentieerd contracteren op basis van indicatoren die we verder ontwikkelen. De individueel behaalde PREM-scores van apotheken tonen we op onze Zorgvinder. We gaan ervan uit dat apotheken die ondergemiddeld scoren hun best doen om hun score te verbeteren. CZ groep kan besluiten om apotheken die achterblijven bij het landelijk gemiddelde en weinig verbetering laten zien niet meer te contracteren. In 2026 zien we hier strenger op toe.