2.2 Inhoudelijk beleid

De Zorgverzekeringswet beschrijft 3 varianten voor de vergoeding van ziekenvervoer:

  • openbaar vervoer;

  • eigen vervoer;

  • taxivervoer.

Het taxivervoer koopt CZ groep in. We contracteren taxipartijen die ervoor zorgen dat onze verzekerden worden opgehaald en naar een zorglocatie worden gebracht voor een behandeling. Zij worden na afloop ook weer teruggebracht. We maken afspraken over het tarief en de kwaliteit van de dienstverlening.

Geschiktheidseisen

Alle inschrijvers moeten aan de volgende voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een overeenkomst:

  • De aanbieder en diens onderaannemers hebben het Keurmerk Taxibedrijf (TX-Keur). Als de aanbieder de uitvoering niet zelf verzorgt en hiervoor onderaannemers inzet, dan heeft de aanbieder geen TX-Keur nodig. De aanbieder moet dan wel beschikken over een ISO 9001-certificering die is gericht op het primaire proces.

  • De aanbieder heeft een vergunning taxivervoer als bedoeld in de Wet personenvervoer 2000.

  • De aanbieder en de chauffeurs die hij inzet, moeten een chauffeursdiploma taxi hebben, met daarbij aanvullend het diploma Taxi doelgroepenvervoer, het diploma Sociale Vaardigheden taxichauffeur en een geldig diploma EHBO en/of Levensreddend handelen inclusief reanimatie (van kinderen en baby’s wanneer het gaat om vervoer in het kader van intensieve kindzorg, IKZ).

  • De aanbieder en diens onderaannemers moeten gedurende de hele looptijd van de overeenkomst beschikken over een verklaring ‘voldoende’ van het Sociaal Fonds Mobiliteit. Als de aanbieder niet onder de cao Zorgvervoer en Taxi valt, dan geldt dit vereiste niet voor de aanbieder, maar wel voor diens onderaannemers die onder de cao Zorgvervoer en Taxi vallen.

  • De aanbieder is adequaat verzekerd.

  • De aanbieder dient aan te kunnen tonen dat hij over voldoende deskundigheid en ervaring beschikt met betrekking tot de opdracht. Hiertoe dient een referentie aangeleverd te worden. Uit deze referentie dient te blijken dat:

    • de aanbieder in de laatste drie jaar, gerekend vanaf de uiterste termijn voor het doen van een inschrijving, vraagafhankelijk vervoer naar tevredenheid in uitvoering heeft of heeft gehad. Onder vraagafhankelijk vervoer wordt onder andere verstaan: ziekenvervoer, WMO vervoer, Valys, collectief vraagafhankelijk vervoer;

    • hier een minimale uitvoeringstermijn van een (1) jaar aan ten grondslag ligt;

    • de opdrachtwaarde minimaal € 1.000.000,00, gedurende een (1) jaar, bedraagt;

    • de aanbieder tijdens deze periode verantwoordelijk was voor de regie en uitvoering.

    • Om te kunnen garanderen dat de aanbieder de opdracht kan uitvoeren zonder risico voor het voorbestaan van de onderneming en/of de continuïteit van de zorgverlening kan blijven hanteren dient een goedkeurende accountantsverklaring (of indien van toepassing een beoordelings- of samenstellingsverklaring) betreffende de jaarrekening over het meest recent afgesloten boekjaar aangeleverd te worden.

Beoordelingscriteria

Voor 2025 volgt CZ groep een inkoopprocedure waarbij Nederland verdeeld is in 6 kavels. Gunning vindt plaats aan één geselecteerde aanbieder per kavel. Elke inschrijver moet voldoen aan de hierboven genoemde geschiktheidseisen. Daarnaast voeren wij een selectie uit op basis van de gunningscriteria prijs en kwaliteit. De gunningscriteria voor kwaliteit bestaan uit de volgende onderdelen:

  1. Doelstelling: Dekkend netwerk per kavel
    CZ groep vindt het van belang dat de regie en uitvoering van het ziekenvervoer op kavelniveau continu geborgd zijn. Hoe garandeert en realiseert u een dekkend netwerk (voldoende beschikbaarheid van taxi’s en chauffeurs) bij aanvang en gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst? Op welke wijze waarborgt u de continuïteit daarvan?

    Gevraagde onderbouwing:
    U beschrijft op welke wijze u aan de doelstelling van CZ groep op dit onderdeel “Dekkend netwerk per kavel” tegemoet komt.

  2. Doelstelling: Betrouwbare dienstverlening
    Klanten hechten waarde aan betrouwbaarheid, vooral als ze afhankelijk zijn van ziekenvervoer voor regelmatige medische afspraken. Klanten waarderen een vervoersdienst die op tijd komt en hen op tijd bij hun bestemming brengt. Denk daarbij onder andere aan:
    - Tijdigheid en stiptheid.
    - Betrouwbaarheid in termen van beschikbaarheid en consistentie.
    - Verminderen van reistijd.
    - Geringe wachttijd bij het oproepen van vervoer.

    Gevraagde onderbouwing:
    U beschrijft op welke wijze u aan de doelstelling van CZ groep op dit onderdeel “Betrouwbare dienstverlening” tegemoet komt.

  3. Doelstelling: Veiligheid en comfort
    Klanten willen verzekerd zijn van een veilige reis. Comfortabele en goed uitgeruste voertuigen dragen bij aan de algemene ervaring. CZ groep hecht dan ook veel waarde aan goed materieel (passende voertuigen voor de te vervoeren doelgroep).

    Gevraagde onderbouwing:
    U beschrijft op welke wijze u aan de doelstelling van CZ groep op dit onderdeel “Veiligheid en comfort” tegemoet komt.

  4. Doelstelling: Bereikbaarheid en communicatie
    Een eenvoudig boekingsproces en effectieve communicatiekanalen worden gewaardeerd. Klanten willen gemakkelijk toegang hebben tot de dienst en duidelijk kunnen communiceren met het vervoersbedrijf. CZ groep vindt het belangrijk dat de inschrijver gebruik maakt van technologische gemakken die de algehele klanttevredenheid kunnen verhogen, zoals bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijke app voor boekingen, trackingmogelijkheden en elektronische meldingen.

    Hoe stelt u de klant centraal? Denk hierbij o.a. aan: op welke manier en op welke tijden kan de klant de aanbieder benaderen voor een intake en ritplanning, hoe wordt een klant geïnformeerd over zijn ritplanning, terugbelservice, koppeling met ziekenhuisafspraken, notificatie te laat komen etc..

    Gevraagde onderbouwing:
    U beschrijft op welke wijze u aan de doelstelling van CZ groep op dit onderdeel “Bereikbaarheid en communicatie” tegemoet komt en welke technologische gemakken u toepast.

  5. Doelstelling: Vriendelijk en competent personeel
    Klanten willen behandeld worden met respect en vriendelijkheid. Daarnaast waarderen ze personeel dat bekwaam is in het omgaan met medische behoeften en eventuele specifieke eisen. De volgende aspecten vindt CZ groep daarbij van belang:
    1. Kennis van de doelgroep. Te denken valt aan omgang en (her)kennen van verschillende ziektebeelden en beperkingen.
    2. Omgaan met dementie. Steeds meer mensen in Nederland krijgen dementie, hiervan woont meer dan de helft thuis en neemt actief deel aan de maatschappij. Chauffeurs zullen dus in toenemende mate te maken krijgen met klanten met dementie. Hoe gaat u hier als aanbieder mee om? Welke kennis heeft u ter beschikking binnen uw organisatie met betrekking tot deze doelgroep?

    Gevraagde onderbouwing:
    U beschrijft op welke wijze u aan de doelstelling van CZ groep op dit onderdeel “Vriendelijk en competent personeel” tegemoet komt en op welke wijze u invulling geeft aan de twee genoemde aspecten “Kennis van de doelgroep” en “Omgaan met dementie”.

Deel deze pagina: