GGZ instellingen 2025

Zorginkoopbeleid

GGZ voor instellingen 2025

laatste update 31-10-2024

Versie

Datum publicatie

Toevoeging/wijziging

Pagina / hoofdstuk

Reden

1.0

28-03-2024

1.1

31-10-2024

Aanpassing uiterste tekentermijn

Hoofdstuk 3.1

Verruiming aanbieders tot beoordelen en accorderen voorstel

Voorwoord

Nog steeds staat de GGZ voor de grote uitdaging om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. De wachttijden in de GGZ blijven te lang. Dat komt vooral door een tekort aan personeel. Dit vraagt om een andere aanpak en samenwerking, zodat de huidige (behandel)capaciteit voor meer mensen beschikbaar komt. Alleen op die manier is de zorg voor de meest kwetsbare mensen gegarandeerd.

CZ groep richt zich de komende jaren op 3 lijnen waarlangs we ons beleid vormgeven:  

  1. Passende zorg: het blijven stimuleren van de juiste zorg op de juiste plek, met een optimale balans tussen kosten, volume en kwaliteit, die aansluit op wat een cliënt écht nodig heeft.

  2. Digitale (zelf)zorg: meer aanbod van digitale interventies en een landelijk digitaal netwerk.

  3. Herinrichten waar en wanneer: meer samenwerking binnen stelsels en over stelsels heen.

We differentiëren in zorgaanbieders die zich vooral op de mono- en multidisciplinaire zorg richten en zorgaanbieders die specialistische en complexe zorg leveren. Dat doen we door prikkels in het tarief op basis van in- en exclusiecriteria. Daarnaast zetten we in op een betere samenwerking tussen de GGZ, de huisartsen en het sociaal domein om de in-, door- en uitstroom van de GGZ te verbeteren. Dit doen we door de beweging van de mentale gezondheidsnetwerken in de regio’s te stimuleren en implementeren. Daarmee kunnen we de toegankelijkheid van de GGZ duurzaam borgen.

Deel deze pagina: