Bijlage 2. Proces en voorwaarden voor aanvullende zorginkoop 2025
Het is voor zorgaanbieders in sectie III (instellingen) met een omzetmaximum mogelijk om in 2025 in aanmerking te komen voor aanvullende zorginkoop (bijcontracteren). Hiervoor moet de betreffende zorgaanbieder aantoonbaar wachtlijsten boven de Treeknorm hebben, inclusief een aanmeldpauze. Daarnaast is er geen bemiddelingsalternatief beschikbaar (in de regio) bij een andere (online) zorgaanbieder, veroorzaakt door de wachtlijsten. In dat geval kan de zorgaanbieder, na een goede planning en spreiding van het omzetmaximum, een afspraak voor aanvullende zorginkoop aanvragen. Daarbij mag géén sprake zijn van intensivering. Daarnaast heeft de zorgaanbieder een plan van aanpak opgesteld waarin de acties zijn opgenomen om de wachtlijst terug te brengen. Afgegeven tegemoetkomingen aan verzekerden die verzilverd worden bij de zorgaanbieder, tellen mee in het omzetmaximum.
Minimum eisen bij aanvullende zorginkoop
In de aanvraag toont de zorgaanbieder aan dat hij voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
De zorgaanbieder heeft als instelling (LSK sectie III) een GGZ- overeenkomst 2025.
De wachttijden bij de zorgaanbieder zijn boven de Treeknormen, inclusief een eventuele aanmeldpauze.
De zorgaanbieder dient het verzoek in als 70 procent van het omzetmaximum voor 2025 is bereikt.
De zorgaanbieder dient de meest recente uniforme productiemonitor (UPM) in. Deze UPM moet aansluiten bij de productieafspraak en is volledig en juist ingevuld. Als het CZ Zorgteam tegemoetkomingen heeft afgegeven, worden deze meegerekend in het basisbudget. Deze worden dus meegenomen in de UPM.
Er is sprake van een evenredige spreiding van nieuwe cliënten over het hele jaar.
Er is geen sprake van intensivering van de zorg.
De zorgaanbieder levert een (geactualiseerd) plan van aanpak voor de wachttijden aan (zie www.cz.nl/ggz). (new window)
De zorgaanbieder heeft de behandelcapaciteit om deze aanvullende productie daadwerkelijk te kunnen leveren.
Wijze waarop verzoek ingediend kan worden
De zorgaanbieder dient de aanvraag met bijbehorende stukken in via inkoop.ggz.instellingen@cz.nl, met als vermelding in het onderwerp de AGB-code en ‘Aanvraag aanvullende zorginkoop’.
Beoordeling door CZ groep
CZ groep beoordeelt aan de hand van het verzoek of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een aanvullend omzetmaximum en zo ja, onder welke voorwaarden. Dit is onder meer afhankelijk van de regionale context. Bij de beoordeling kijken wij in ieder geval naar de volgende punten:
De aanvraag voldoet aan de voorwaarden hierboven.
De aanvraag is gericht op de aandoeningen die in de betreffende regio boven de Treeknorm liggen.
Het plan van aanpak wordt beoordeeld aan de hand van de genomen maatregelen en de effecten op de wachttijden (bijvoorbeeld online behandeling en afspraken binnen de regionale taskforce).
De verzekerden kunnen voor die aandoeningen niet (meer) bemiddeld worden naar ander geschikt (digitaal) zorgaanbod.
De UPM is tijdig, volledig en juist. Uit de UPM blijkt dat de initiële afspraak volloopt.
Het aantal behandelde verzekerden binnen het omzetmaximum in 2025 neemt niet af ten opzichte van voorgaande jaren. Wij streven hiermee gelijkblijvende toegankelijkheid na.
Het direct uurtarief ten opzichte van voorgaande jaren is niet verhoogd.
De directe uren per cliënt zijn niet hoger ten opzichte van voorgaande jaren.
Voor aanvullende zorginkoop klinische capaciteit mogen de gemiddelde kosten per verblijfsdag niet hoger zijn dan voorgaande jaren.
Termijnen
Aanbieders die een volledige aanvraag indienen, krijgen binnen 4 weken uitsluitsel. Wordt het verzoek gehonoreerd, dan maken we een aanvullende productieafspraak. Die geldt in principe tot een maximum van 10 procent van het initieel overeengekomen omzetmaximum. Wij maken een aanvullende zorginkoopafspraak voor een aanvullend omzetmaximum. We maken afspraken over een minimaal aantal unieke cliënten en over het tarief. Deze afspraken leggen we in een addendum vast.