2.2.3 Toegankelijkheid van zorg
De toegankelijkheid van de GGZ blijft onder druk staan. De vraag naar GGZ is onverminderd hoog en de behandelcapaciteit is niet alleen schaars, maar ook slecht verdeeld (zowel naar soort behandelingen als ook topografisch). Ondanks alle inspanningen blijven de wachttijden te lang. We blijven streven naar een goed toegankelijke GGZ voor onze verzekerden. Dat vraagt van alle partijen inspanningen. CZ groep koopt extra zorg in als die bijdraagt aan het verkorten van de wachtlijsten (zie bijlage 2 (new window)). Zorgaanbieders maken keuzes, zodat ook de toegankelijkheid voor de complexe doelgroep en het gehele behandelvolume wordt vergroot. Cliënten maken meer gebruik van digitale (zelf)hulpmiddelen en worden hiertoe gestimuleerd. Deze inspanningen staan centraal binnen de transformatieplannen uit het Integraal Zorgakkoord.
Digitale zorg
Samen met de zorgaanbieders zetten we ons in om passende hybride en digitale zorg mogelijk te maken. Zelf doen als dat kan, thuis als het kan en digitaal als het kan. Het uitgangspunt hierbij is de gezamenlijke ZN-ambitie digitalisering. (new window)
Met de inzet van meer digitale zorg verwachten we 2 vliegen in 1 klap te slaan: met minder zorgpersoneel meer mensen helpen én besparen op de zorgkosten doordat fysieke zorg niet meer nodig is. Daarom zetten we in op ‘passende hybride en digitale zorg: zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan.’ Het doel is dat eind 2025 70 procent van de zorgpaden op een hybride manier wordt vormgegeven met een inclusiepercentage van minimaal 50 procent. We vragen bij zorgaanbieders via de VECOZO-vragenlijst uit hoe ver ze zijn in het behalen van deze ambitie.
Delen in en exclusiecriteria met verwijzers en het CZ Zorgteam
Om inzicht te krijgen in de gehanteerde in- en exclusiecriteria en proceskenmerken, doen we een uitvraag via VECOZO bij alle zorgaanbieders die een overeenkomst met CZ groep hebben of willen aangaan (zie hoofdstuk 3 (new window)). Om de toegankelijkheid van zorg te optimaliseren en onnodige horizontale verwijzingen en daarmee onnodig wachten te voorkomen, delen wij de uitkomsten van deze vragenlijsten met verwijzers, regionale transfermechanisme(n) en het CZ Zorgteam.
Consultatiefunctie voor het sociaal domein
CZ groep koopt sinds 2024 de prestatie consultatiefunctie voor het sociaal domein in. Hierbij zijn samenwerking en afstemming rondom een cliënt essentieel, net als de beschikbaarheid van GGZ-expertise. Door deze consultatiefunctie kunnen zorgverleners uit het sociaal domein met een GGZ-professional overleggen over de juiste zorg voor mensen die niet in behandeling zijn bij de GGZ. Hierdoor verminderen de verwijzingen naar de GGZ. Ook in 2025 kopen zorgverzekeraars de consultatiefunctie uniform in bij een beperkt aantal GGZ-aanbieders in de regio. De preferente zorgverzekeraar benadert hiervoor een aantal zorgaanbieders. Dankzij een gelijkgerichte inkoop kan de preferente zorgverzekeraar ook met de andere zorgverzekeraars afspraken maken. Op het moment van publicatie van dit beleid is nog weinig ervaring met de inkoop van deze prestatie in 2024. Het is mogelijk dat er voor de inkoop 2025 een aanpassing van beleid plaatsvindt naar aanleiding van landelijke evaluaties. Mocht dit het geval zijn, dan stellen we u hier tijdig van op de hoogte via onze website (new window). Het tijdpad 2025 voor deze prestatie moeten we nog afstemmen met andere verzekeraars. We publiceren het tijdpad zodra dat bekend is.
Verbeterde toegang tot de GGZ voor mensen met zwakbegaafdheid (ZB) en een lichte verstandelijke beperking (LVB)
Vanuit het veld ontvangen wij signalen, dat mensen met zwakbegaafdheid en een lichte verstandelijke beperking problemen ervaren om toegang te krijgen tot de GGZ. CZ groep vindt exclusiecriteria op basis van IQ onwenselijk. Deze doelgroep heeft recht op zorg binnen de reguliere GGZ. Daarom vragen we aandacht en inspanning voor het vroegtijdig (h)erkennen van deze problematiek en het aanpassen van de behandeling aan het niveau van de cliënt, zoals opgenomen in de generieke module.[1] We verwachten dat zorgaanbieders hun expertise voor deze doelgroep waar nodig verhogen door bijscholing en door consultatie vanuit de verstandelijk gehandicapten-sector. Ter inspiratie plaatsen wij een link naar een pilot uit 2023/2024 met betrekking tot samenwerken in kennisdeling, consultatie en (deel)behandeling in de regio voor deze doelgroep op onze website (new window).
Ketenveldnorm levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Landelijk wordt gewerkt aan de financiering van de coördinatiefunctie van de ketenveldnorm levensloopaanpak beveiligde zorg. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het ministerie Justitie en Veiligheid komen in 2024 met een advies voor een domeinoverstijgende betaaltitel. We gaan er dan ook vanuit dat er in 2025 zicht is op een structurele oplossing buiten de Zorgverzekeringswet. Mocht dit anders zijn en nader beleid voor 2025 nodig zijn, dan communiceren wij dat.
Zorgcoördinatie
Zorgcoördinatie ondersteunt patiënten en zorgaanbieders om passende zorg te vinden bij een acute zorgvraag. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het inzetten van de huisartsenpost, ambulancezorg, acute GGZ of ongeplande nachtzorg. Ook kan zorgcoördinatie helpen bij het afschalen van de urgentie van de (acute) zorgvraag (triage) en bij het vinden van vervolgzorg voor een patiënt, bijvoorbeeld een bed voor eerstelijnsverblijf. Zorgcoördinatie kan hiermee, door haar regionaal en in samenwerking met meerdere zorgaanbieders te organiseren, bijdragen aan de toegankelijkheid en kwaliteit van de acute zorg in Nederland. Voor patiënten blijft de toegang tot acute zorg overzichtelijk, want zorgcoördinatie komt samen in 1 (virtueel) loket.
In het Integraal Zorgakkoord (IZA) hebben alle partijen afgesproken dat zij streven naar een landsdekkende inkoop van zorgcoördinatie vanaf 1 januari 2025. Zij werken hiervoor samen aan een implementatieplan. We verwachten dat u als zorgaanbieder hier uitvoer aan geeft. Het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) voert de regionale uitwerking van de zorgcoördinatie uit. De zorgverzekeraars volgen de ontwikkelingen rondom zorgcoördinatie in relatie tot ons gepubliceerde inkoopbeleid. Als deze ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven, publiceren wij aanvullend beleid.
Levensbeschouwelijke overtuiging
Iemands levensbeschouwelijke overtuiging, culturele achtergrond of godsdienstige gezindheid kan van invloed zijn op de manier waarop hij in contact wil staan met zorgverleners of zorg af wil nemen. CZ groep vindt het belangrijk dat de zorgaanbieder daar bij de invulling van de zorgvraag zo veel mogelijk rekening mee houdt.
Aanvullende zorginkoop
Aanvullende zorginkoop moet bijdragen aan het terugdringen van de wachtlijsten. Een verzoek voor aanvullende zorginkoop kan een zorgaanbieder alleen indienen als hij al is gecontracteerd en als hij meer verzekerden in behandeling kan nemen. Een zorgaanbieder met een omzetmaximum kan zich melden voor aanvullende zorginkoop als hij 70 procent van het afgesproken omzetmaximum heeft bereikt. Bij de beoordeling van uw aanvraag bekijken we de parameters die in de overeenkomst zijn overeengekomen.
De procedure geldt niet voor ongecontracteerde instellingen die na sluiting van de procedure ‘Nieuwe Instellingen 2025’ zich melden voor een overeenkomst 2025. De volledige procedure voor aanvullende zorginkoop vindt u in bijlage 2. (new window)