1.1 Ontwikkeling en maatschappelijke opgave

De wachttijden in de zorg zijn te lang. Dit komt door een mismatch tussen zorgvraag en zorgaanbod. De verwachte stijgende zorgvraag en de verwachte krapte op de arbeidsmarkt vragen om een andere aanpak. Een aanpak die om samenwerking draait, zodat de huidige (behandel)capaciteit voor meer mensen beschikbaar blijft. Het is een maatschappelijke opgave om toegankelijke zorg op de juiste plek tegen maatschappelijk acceptabele kosten te leveren. Daarom richt CZ groep zich de komende jaren op 3 lijnen waarlangs we ons beleid vormgeven:

  1. Passende zorg
    Passende zorg is zorg die werkt en die onnodig hoge zorgkosten beperkt, waarbij patiënt en zorgaanbieder samen beslissen. Het gaat niet alleen over ziekte, maar ook over gezondheid en zelfredzaamheid. We willen stimuleren dat de juiste zorg op de juiste plek wordt gegeven. Dit betekent dat we onnodige instroom in de GGZ willen voorkomen en de door- en uitstroom optimaliseren. Daarnaast zoeken we een optimale balans tussen kosten, volume en kwaliteit van de zorg, die aansluit op wat een cliënt écht nodig heeft.

  2. Digitale (zelf)zorg
    Digitale zorg is het volledig of gedeeltelijk vervangen van reguliere zorg door een digitale variant. We willen het aanbod van digitale interventies vergroten, waardoor de GGZ behandelingen deels of volledig online kan aanbieden. Hierdoor neemt de eigen regie van cliënten toe. Ook willen we een landelijk digitaal netwerk van behandelaren beschikbaar maken. Daarmee kunnen we de beschikbare behandelcapaciteit vergroten.

  3. Herinrichten waar en wanneer
    Bij de herinrichting van de zorg is het van belang dat de GGZ die aan de cliënt levert op de juiste locatie en op het juiste moment in het zorgproces. Professionals dienen vroeg betrokken te zijn, zodat we ernstige(r) klachten kunnen voorkomen. We willen de samenwerking versterken binnen stelsels (denk aan de huisarts en de GGZ) en over de stelsels heen (denk aan het sociaal domein en de Wlz).

Deel deze pagina: