1.1 Ontwikkeling en maatschappelijke opgave

De wachttijden in de GGZ blijven te lang. De zorgvraag en de krapte op de arbeidsmarkt nemen toe. Dit vraagt om een aanpak met meer samenwerking, zodat de huidige (behandel)capaciteit voor meer mensen beschikbaar blijft. Het is een maatschappelijke opgave om toegankelijke zorg te leveren op de juiste plek en tegen maatschappelijk acceptabele kosten. Daarom werken we de komende jaren langs drie lijnen:

  1. Passende zorg
    Passende zorg is zorg die werkt en die onnodig hoge zorgkosten beperkt, waarbij de cliënt en de zorgaanbieder samen beslissen. Het gaat niet alleen over ziekte, maar ook over gezondheid en zelfredzaamheid. We willen stimuleren dat de juiste zorg op de juiste plek wordt geboden. Dit betekent dat we onnodige instroom in de GGZ willen voorkomen en de door- en uitstroom willen optimaliseren. Daarnaast zoeken we een optimale balans tussen kosten, volume en de kwaliteit van de zorg, die aansluit op wat een cliënt écht nodig heeft.

  2. Digitale (zelf)zorg
    Digitale zorg is het volledig of gedeeltelijk vervangen van reguliere zorg door een digitale variant. We willen het aanbod van digitale interventies vergroten, waardoor de GGZ behandelingen deels of volledig online kan aanbieden. Hierdoor neemt de eigen regie van cliënten toe. Ook willen we een landelijk digitaal netwerk van behandelaren beschikbaar maken. Daarmee kunnen we de behandelcapaciteit vergroten.

  3. Herinrichten waar en wanneer
    We willen de GGZ zó inrichten dat cliënten op de juiste locatie en op het juiste moment in het zorgproces zorg ontvangen. Professionals zijn vroeg betrokken, zodat we ernstige(re) klachten kunnen voorkomen. We willen de samenwerking versterken binnen stelsels (denk aan de huisarts en de GGZ, zoals bij de Mentale Gezondheidsnetwerken) en over de stelsels heen (denk aan het sociaal domein en de Wlz).

Deel deze pagina: