2.1 Kern van het zorginkoopbeleid 2026
Voor 2026 blijven we ons richten op de toegankelijkheid van de zorg. We willen dat de zorg binnen de landelijke Treeknormen beschikbaar is. Daarvoor is inzicht nodig in de actuele wachttijden en wachtlijsten. In overleg met zorgaanbieders achterhalen we de oorzaken van te hoge wachttijden en maken we onderling afspraken over de aanpak daarvan. Gedurende het jaar monitoren we de verbeteracties die zijn uitgezet en beoordelen we de effecten daarvan op de wachtlijsten. Passende zorg met bijvoorbeeld een brede implementatie van thuismonitoring kan bijdragen aan een efficiënte inzet van het beschikbare zorgpersoneel. Over deze en andere initiatieven om de toegankelijkheid te verbeteren, maken we graag concrete afspraken.
In het IZA zijn daarnaast afspraken gemaakt over de financiële kaders. Deze kaders en het marktconform maken en houden van contractuele afspraken zijn het uitgangspunt voor de financiële afspraken voor 2026. Ons zorginkoopbeleid 2026 is dan ook gericht op het afspreken van voldoende, kwalitatief goede en doelmatige zorg met arbeidsbesparende initiatieven die zichtbaar bijdragen aan het toegankelijk houden van de zorg.