1.2 Visie op de sector
De toegankelijkheid van de zorg staat onder druk en dat merken we iedere dag opnieuw. Het is bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend dat verzekerden zich overal kunnen inschrijven bij een huisartsenpraktijk. Verzekerden, zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben in onze ogen samen de sleutel in handen om kwalitatief goede, betaalbare en toegankelijke zorg te borgen voor iedereen. Nu en in de toekomst. Samen staan we voor deze uitdagende opdracht. De afgelopen tijd zagen we goede initiatieven ontstaan die bijdragen aan toekomstbestendige huisartsenzorg. In 2025 gaan we in gesprek met alle regionale huisartsenorganisaties (RHO’s) om veelbelovende bestaande initiatieven te implementeren.
Om de huisartsenzorg toegankelijk en toekomstbestendig te maken én te houden, zet CZ groep in op 4 pijlers:
1. Passende zorg
Het is belangrijk dat de patiënt meteen door de juiste zorgverlener wordt gezien. Dit voorkomt verergering van de klachten, onnodige belasting van andere zorgverleners én kosten. Daarom moet in een vroeg stadium worden bepaald of er een hulpvraag is en wie de juiste professional is voor deze patiënt. Daarbij wordt breder gekeken dan alléén de medische klachten; we kijken breed naar de patiënt op basis van de uitgangspunten van positieve gezondheid.
2. Regionale samenwerking/ Regionaal afgestemd zorgaanbod
Om de zorg toegankelijk te houden, is goede regionale samenwerking een vereiste. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is dat we de organisatie van de eerstelijnszorg versterken. Een gemandateerde, goed georganiseerde RHO zien wij als het fundament van toekomstbestendige eerstelijnszorg. Het beleid van CZ groep is erop gericht om het mandaat en de daadkracht van de RHO’s te vergroten en de regionale samenwerking te bevorderen. In 2025 vervolgen we de gesprekken met de RHO’s om te bepalen wat er nodig is om als RHO aantoonbaar het verschil te maken op het gebied van toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg. Daarbij bespreken we onder meer of RHO’s de rol pakken die van hen verwacht wordt, of de RHO en de aangesloten huisartsen een logische regio vormen en in hoeverre het lukt om de afspraken uit het regioplan geïmplementeerd te krijgen bij de onderaannemers. CZ groep verwacht van de RHO dat zij ook op het gebied van toegankelijkheid een belangrijke rol speelt: zij signaleert vroegtijdig eventuele toegankelijkheidsproblemen en werkt proactief mee aan oplossingen, in acute situaties én op de langere termijn.
3. Digitale huisartsenzorg
Digitale huisartsenzorg is voor CZ groep een belangrijk thema. Wij zien dit als een cruciaal middel om de zorg in de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden. In de dagelijkse praktijk worden deze mogelijkheden nog niet optimaal ingezet. Vooral de RHO’s moeten hierbij een initiërende en faciliterende rol spelen. CZ groep ondersteunt vooral initiatieven die op regionaal niveau systemen willen koppelen (ICT, telefonie, Huisartsinformatiesysteem), die e-health willen inzetten (zoals digitale triage en digitale huisartsenzorg) en die blended care meer in de praktijk willen brengen (de inzet van technologie voor het volgen en begeleiden van chronische patiënten).
4. Persoonsgerichte zorg en preventie
Het is belangrijk dat zorgverleners de patiënt betrekken, zodat zij rekening kunnen houden met diens behoeften, voorkeuren en persoonlijke waarden. Met interventies als Samen Beslissen, integrale leefstijlbegeleiding en de inzet van beslisondersteunende instrumenten kunnen we de patiënt hierbij ondersteunen. CZ groep vindt het belangrijk dat deze interventies vaker in de dagelijkse praktijk worden ingezet.
Daarnaast is het van belang om verzekerden informatie te geven over gezondheid, zelfzorg en professionele zorg. Die informatie kan bijdragen aan gezonder gedrag en daarmee onnodige zorg voorkomen. Wij bespreken samen met zorgaanbieders hoe we verzekerden beter kunnen informeren over zelfzorg en over gezond gedrag.