2.2.3 Toegankelijkheid van zorg

Om de zorg toegankelijk te houden, richt ons beleid zich op de volgende punten:

  • verdergaande taakdelegatie en taakherschikking in de eerste lijn;

  • het stimuleren van digitale zorg;

  • het verminderen van het aantal fysieke contacten met patiënten door:

    • betere triage en zorg op afstand voor chronisch zieken te stimuleren en te financieren;

    • een betere afstemming en samenwerking met het sociaal domein te organiseren, bijvoorbeeld door afspraken met gemeenten te maken over Welzijn op Recept. In het IZA en het GALA wordt Welzijn op Recept genoemd als onderwerp waarover zorgverzekeraars ketenafspraken moeten maken met gemeenten. CZ groep is doordrongen van de noodzaak hiervan en we zien ook al mooie voorbeelden ontstaan. In de regio’s waar we marktleider zijn, maken we hier werk van. We denken na over de aanpak van dit onderwerp en publiceren aanvullend beleid zodra we hier meer duidelijkheid over hebben.

Welzijn op Recept
Steeds meer wordt ingezien hoe belangrijk het is dat zorgprofessionals goed samenwerken met het sociaal en maatschappelijk domein. Het concept Welzijn op Recept is bedoeld voor mensen met een hulpvraag die hiervoor geen medische of psychologische behandeling nodig hebben. Ondersteund door een welzijnsorganisatie kunnen deze mensen hun gezondheids- en welzijnsdoelstellingen verbeteren.

    • bureaucratische (toestemmings)procedures aan te pakken. We ondersteunen bijvoorbeeld pilots met hulpmiddelen die zijn gericht op betere service en uitleg door de leveranciers. Daardoor is er minder toeloop naar de huisartsenpraktijk.

  • het vroegtijdig signaleren van regionale capaciteitsproblemen door een periodieke monitoring van vraag en aanbod op het gebied van huisartsenzorg. Onderdeel hiervan is onder andere:

    • het in kaart brengen en benaderen van huisartsen die op korte termijn stoppen;

    • het begeleiden en ondersteunen van huisartsen die een praktijk starten of hebben overgenomen;

    • een plan van aanpak ontwikkelen voor acute noodsituaties op het gebied van continuïteit;

    • het anders inzetten van huisartsen in de ANW-uren. Om de druk op alle huisartsen (en in het bijzonder de praktijkhoudende huisartsen) te verminderen, is landelijk besloten om de huisartsenspoedzorg in de ANW-uren anders te organiseren. Uitgangspunt hierbij is dat alle huisartsen gelijke rechten en plichten hebben. Alle huisartsen – praktijkhouders, waarnemers én huisartsen die in dienst zijn bij een praktijk – zijn samen verantwoordelijk voor het organiseren van continue huisartsenspoedzorg in de ANW-uren. Branchepartijen zijn landelijk de ‘Leidraad bij Actieplan Werkdruk in de ANW’ overeengekomen. Daarin staan voorwaarden voor de implementatie van de nieuwe werkwijze.

2 voorbeelden uit ons werkgebied

Pluspraktijken

In Zuid-Limburg is een netwerk opgezet van praktijken die voorop willen lopen met vernieuwingen en die innovatieve manieren van werken en zorg uitproberen (digitalisering, doelmatig voorschrijven en verwijzen, wijkgericht werken). Zij werken daarbij samen met andere huisartsenpraktijken, onder begeleiding van het RHO. Hierdoor is een collectieve verantwoordelijkheid ontstaan voor het oplossen van toegankelijkheidsproblemen. Voor meer informatie zie: PlusPraktijken

Kerngezond

In Zeeland werken meerdere gemeenten volgens het concept Kerngezond. Daarbij wordt er op gemeenteniveau gewerkt aan een beperking van de instroom en het verlenen van zorg door de juiste professional (zorg of gemeentelijk domein). Voor meer informatie zie: De nieuwe manier van samenwerken | Kerngezond

Deel deze pagina: