2.2.2. Kosten van zorg

Het onderdeel ‘kosten’ van het waardemodel zet de zorgkosten van een zorgaanbieder af tegenover de verwachte zorgkosten op basis van het CZ-gemiddelde. Deze bedragen zijn gecorrigeerd voor een aantal factoren, zoals leeftijd en SES. Het waardemodel 2026 is geoptimaliseerd ten opzichte van vorig jaar. We nemen nu bijvoorbeeld alle kosten op cliëntniveau mee, waaronder de kosten voor thuiszorgtechnologie. Verder corrigeren we zorgkosten alleen nog maar voor factoren die een significante correlatie laten zien en nemen we palliatief terminale zorg enkel als spiegelinformatie mee. Tot slot delen we (indien van toepassing) spiegelinformatie over de regiefunctie wondzorg en geven we inzicht in de omvang van gedeelde cliënten, waarmee (regionale) cliëntstromen en samenwerkingen in beeld worden gebracht.

Voor de grootste regio van de zorgaanbieder brengen we in beeld of het werkelijke aantal cliënten in zorg overeenkomt met het verwachte aantal cliënten in zorg. Dit laatste is gebaseerd op de populatie in de regio (leeftijd en SES) en het CZ-gemiddelde.

Waardemodel en omzetplafond

Net als in voorgaande jaren worden zorgaanbieders op basis van hun score voor kwaliteit en kosten ingedeeld in categorie A, B of C. Daarbij is A de categorie die het beste scoort en C de categorie die het minst goed presteert. De uitkomst van het waardemodel kan invloed hebben op het omzetplafond en de manier waarop wij een verzoek tot aanvullend budget beoordelen.

CZ groep wil ook de onverklaarbare variatie en excessen in tarieven en kosten per cliënt beperken. Dit betekent dat wij ons bij zorgaanbieders die significant negatief afwijken het recht voorbehouden om hiervoor te corrigeren en een afwijkende afspraak te maken.

Dit model passen we alleen toe bij zorgaanbieders die een productieafspraak krijgen van meer dan € 100.000,-. Zorgaanbieders met een lagere productieafspraak voor 2025 beoordelen we niet, omdat zij te weinig cliënten in zorg hebben om daar significante conclusies uit te kunnen trekken. Met hen maken we alleen een prijsafspraak. Let op: alle zorgaanbieders moeten de kwaliteitsuitvraag indienen, dus óók zorgaanbieders met een productieafspraak onder de € 100.000,-.

Bij de start van het jaar maken wij met zorgaanbieders een productieafspraak, die leidt tot een omzetplafond. CZ groep vergoedt de geleverde zorg tot aan dit omzetplafond. Het uitgangspunt is een realistisch plafond dat gebaseerd is op:

  • de productie in het voorgaande jaar;

  • de score van de zorgaanbieder in ons waardemodel (zie paragraaf 2.2.1 en 2.2.2);

  • de (verwachte) regionale zorgbehoefte.

Bestaande zorgaanbieders ontvangen van ons in principe een productievoorstel, of – in uitzonderlijke gevallen – een (onderbouwd) bericht over het niet voortzetten van de overeenkomst.

Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om dit omzetplafond te bewaken. We verwachten van zorgaanbieders dat zij het overeengekomen omzetvolume zo gelijkmatig mogelijk spreiden over het jaar. Daarbij houdt de zorgaanbieder rekening met seizoensinvloeden en de continuïteit van de zorg.

2.2.2.1 Aanvullende afspraak over innovatie

We willen zorgaanbieders aanzetten tot innovaties die bijdragen aan de regionale uitdagingen en de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. We stellen daarom budget beschikbaar voor initiatieven die een voorinvestering vergen die niet direct kan worden terugverdiend binnen de reguliere bekostigingssystematiek. Zorgaanbieders die hier gebruik van willen maken, kunnen dit kenbaar te maken door vóór 1 augustus 2025 een projectplan in te sturen met daarin ten minste SMART doelstellingen, concrete KPI’s en een begroting. Wij bieden hiervoor uiterlijk medio juni een online aanvraagformulier aan, inclusief de kaders. De aanvragen beoordelen we op basis van omvang, de impact voor onze verzekerden en in combinatie met de totale contractuele afspraak voor 2026. Aanvragen waarvoor andere subsidies of financieringsmogelijkheden beschikbaar zijn, nemen we niet in behandeling.

2.2.2.2 Maatwerkafspraken met maandbekostiging

In 2026 willen we een volgende stap zetten in de strategische samenwerking met zorgaanbieders. We ontwerpen hiervoor een maatwerkcontract door gezamenlijke uitgangspunten (nader) te definiëren in concrete, meetbare KPI’s die passen bij de regionale en specifieke uitdagingen per zorgaanbieder. Denk hierbij aan doelstellingen op het gebied van toegankelijkheid, medewerkers en/of betaalbaarheid. Met het oog op een nieuwe bekostiging voor de wijkverpleging maken we in 2026 geen nieuwe afspraken met een maatwerkcontract voor maandbekostiging.

Deel deze pagina: