2.1 Kern van het zorginkoopbeleid 2025
Voor 2025 richten we ons nog nadrukkelijker op de toegankelijkheid van de zorg. We willen dat de zorg binnen de landelijke Treeknormen beschikbaar is. Daarvoor is natuurlijk inzicht nodig in de actuele wachttijden en wachtlijsten. In overleg met zorgaanbieders achterhalen we de oorzaken van te hoge wachttijden en maken we onderling afspraken over de aanpak daarvan. Passende zorg met bijvoorbeeld een brede implementatie van thuismonitoring kan bijdragen aan een efficiënte inzetbaarheid van het beschikbare zorgpersoneel. Over deze en andere initiatieven om de toegankelijkheid te verbeteren, maken we graag concrete afspraken.
In het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn daarnaast afspraken gemaakt over de financiële kaders. Deze kaders en het marktconform maken en houden van contractuele afspraken zijn het uitgangspunt voor de financiële afspraken voor 2025.
Ons zorginkoopbeleid 2025 is dan ook gericht op het afspreken van voldoende, kwalitatief goede en doelmatige zorg met arbeidsbesparende initiatieven die zichtbaar bijdragen aan het toegankelijk houden van de zorg.