2.2.6 Revalidatiezorg, trombosediensten, audiologische centra en ambulancezorg
2.2.6.1 Revalidatiezorg
CZ groep koopt zorg in die van toegevoegde waarde is voor de patiënt en die voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk. Deze zorg moet ook voldoen aan de randvoorwaarden uit het algemene beroepskader voor de revalidatiezorg, de actuele behandelkaders en de zorgstandaarden voor de specifieke doelgroepen. Complex Chronisch Longfalen (CCL) kopen wij daarom enkel in bij instellingen die voldoen aan de criteria die de beroepsgroep (NVALT) stelt.
Het IZA, waaronder ook de medisch-specialistische revalidatiezorg valt, benadrukt dat de zorg moet veranderen om ook in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed te blijven. Ook in de revalidatiesector blijft de zorgvraag immers toenemen en wordt de zorg complexer, terwijl ook hier de beschikbare personele capaciteit onder grote druk staat. Daarom zijn er structurele aanpassingen nodig om de zorg toegankelijk te houden. Nieuwe mogelijkheden voor meer passende zorg, meer digitalisering en een betere afstemming met andere partners in de regionale zorgketen moeten dan ook verder onderzocht worden. Natuurlijk moeten we hier ook het beschikbare potentieel voor verdere doelmatigheid bij betrekken. Aan de hand van declaratiegegevens zien wij een aanzienlijke praktijkvariatie bij de inzet en de duur van de behandelingen tussen de revalidatie-instellingen. Wij gaan hier graag over in gesprek om meer transparantie te krijgen en afspraken te maken die een bijdrage leveren aan een betere toegankelijkheid en betaalbaarheid.
2.2.6.2 Trombosediensten
De trombosediensten zitten nog steeds in een fundamentele transitie. De toenemende inzet van nieuwe medicatie (DOAC’s) als behandelmethode vraagt om een andere positie van de trombosedienst binnen de keten. Daar kunnen ze langs verschillende wegen komen. De afgelopen jaren hebben we gezien dat veel zelfstandige trombosediensten gekozen hebben voor een bovenregionale opschaling met één of meer trombosediensten of huisartsenlaboratoria, óf dat de regionale dienstverlening is voortgezet onder de vlag van een ziekenhuis. CZ groep vindt deze ontwikkeling cruciaal om de dienstverlening van de trombosediensten toekomstbestendig te houden. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Daarbij sturen we actief op initiatieven voor mogelijke transities, waarbij de continuïteit, betaalbaarheid en kwaliteit van de zorg vooropstaan.
2.2.6.3 Audiologische centra
Steeds meer mensen krijgen te maken met gehoorproblemen. Om de vraag binnen de landelijke groeikaders op te kunnen vangen, wordt een doelmatige regionale inbedding van de audiologische zorg steeds belangrijker. Bij de zorginkoop besteden we dan ook nadrukkelijk aandacht aan de onderlinge verschillen tussen aanbieders op basis van relevante benchmarkgegevens. CZ groep stuurt op substitutie naar de audicien, waarbij de meest actuele veldnorm in deze sector het uitgangspunt is. Het audiologisch centrum richt zich op de complexe(re), multidisciplinaire audiologische zorgvraag, die past binnen de aanspraak van de medisch-specialistische zorg. De zorg die audiologische centra verlenen, moet voldoen aan de algemene beroeps- en behandelkaders voor de audiologische zorg en de richtlijnen van de Federatie van Nederlandse Audiologische Centra (FENAC).
2.2.6.4 Ambulancezorg
De zorg voor patiënten die zijn aangewezen op medisch geïndiceerd liggend ambulancevervoer, wordt in representatie ingekocht bij de 25 Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s). Wij monitoren hun prestaties nauwgezet en bespreken de resultaten periodiek in het Lokaal Overleg. We hebben verbeterafspraken gemaakt met alle RAV’s die niet voldoen aan de norm van ‘95% van het spoedvervoer (A0 en A1) binnen 15 minuten ter plaatse’ en waarbij wij de representerende verzekeraar zijn. Daarbij hebben we een tijdpad afgesproken om de prestaties op het gewenste niveau te brengen. Zo nodig maken we nieuwe verbeterafspraken.