2.2 Inhoudelijk beleid

Ook in 2025 contracteren we weer goede, tijdige en betaalbare zorg. In deze paragraaf leest u onze uitgangspunten voor de contractering voor 2025. Deze afspraken willen we vóór 1 november gereed hebben. Daarbij rekenen we uiteraard op uw medewerking.

Door transformatieplannen te faciliteren en zorginkoopafspraken te maken, geven wij invulling aan onze maatschappelijke opgaven. Daarbij richten we ons vooral op het borgen en verbeteren van de toegankelijkheid door de toegangstijden en de wachttijden binnen de Treeknormen te brengen. Hiervoor zijn vooral structurele arbeidsbesparende initiatieven nodig, zodat meer zorg door minder personeel geleverd kan worden. Wij denken hierbij aan meer digitale zorg, vooral voor chronische aandoeningen, en meer doelmatige zorg waar mogelijk. Natuurlijk houden we ons daarbij aan de financiële kaders in het IZA. Op deze manier draagt CZ groep bij aan het oplossen van de maatschappelijke opgaven. We hopen dat zorgaanbieders dit samen met ons willen doen.

Contractvormen

Elke situatie is anders. Lokale omstandigheden en prestaties van de zorgaanbieder zijn daarom medebepalend voor de inhoud en de vorm van onze contractuele afspraken. Onwenselijke verschillen tussen vergelijkbare zorgaanbieders willen we terugdringen.

Het IZA loopt tot en met 2026. Bij het schrijven van dit document is nog onduidelijk of het nieuwe kabinet het akkoord onverkort voortzet. Is dit het geval, dan bedraagt de looptijd nog 2 jaar. Dit maakt het lastig om langdurige contractuele verplichtingen aan te gaan. Wij willen de gewenste transities graag faciliteren via meerjarige contracten, met passende afspraken over toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid. De onduidelijkheid over de voortzetting van het IZA met de beperkte resterende duur kan hiervoor echter een belemmering vormen. Als basisprincipe voor 2025 hanteren wij dan ook een p x q-contract met een zorgomzetplafond voor 1 jaar. Dit contract kan verlengd worden voor meerdere jaren als dit voor beide partijen een aantoonbare meerwaarde heeft. Naast de financiële aspecten willen we ook duidelijke en meetbare doelen vastleggen. Deze zijn onder meer gericht op het actueel houden van het aantal wachtenden, het verminderen van de wachttijden en het effectief inzetten van digitale en passende zorg. Per situatie beoordelen we welke contractvorm het meest wenselijk is.

Integrale geboortezorg

CZ groep blijft het integraal leveren van geboortezorg stimuleren. Ook op plaatsen waar (nog) geen afspraken voor integrale bekostiging zijn gemaakt, moet een verdere samenwerking tussen de eerste en tweede lijn plaatsvinden om de toegankelijkheid nu en in de toekomst te garanderen. Wij vragen de ziekenhuizen nadrukkelijk om het gesprek aan te gaan met de eerstelijns verloskundigen binnen het Verloskundig Samenwerkingsverband (VSV) en initiatieven voor verdere samenwerking en een verschuiving van zorg gezamenlijk te verkennen. Voor meer informatie verwijzen we u graag naar het zorginkoopbeleid Geboortezorg 2025.

Voorwaarden voor een contract

Bij het aangaan van overeenkomsten maken we onderscheid tussen bestaande en nieuwe zorgaanbieders. Een bestaande zorgaanbieder heeft in 2024 een overeenkomst (medisch-specialistische zorg) met ons, op basis waarvan hij zorg bij ons heeft gedeclareerd. Zorgaanbieders die in 2024 geen overeenkomst (medisch-specialistische zorg) met ons hebben, beschouwen wij als nieuwe aanbieders.

In 2025 willen we de overeenkomst met bestaande zorgaanbieders voortzetten. Bepalend hierbij is dat de overeenkomst niet in de loop van 2024 is beëindigd én dat we voor 2025 overeenstemming bereiken over de inhoud van het contract. Iedere zorgaanbieder die voor een overeenkomst in aanmerking wil komen, moet voldoen aan specifieke eisen. Deze vindt u in bijlage 2.

Deel deze pagina: