3.1 Tijdpad

Activiteiten

Planning

Fase 1: Publiceren van het zorginkoopbeleid 2025 (CZ groep)

Uiterlijk 1 april 2024

Fase 2: De zorgaanbieder deelt zijn strategische beleid met de zorgverzekeraar of verwijst naar de plek waar deze informatie te vinden is (zorgaanbieder)

Uiterlijk 1 juni 2024

Fase 3: Indienen van de offerte (inclusief eerstelijnsdiagnostiek) in het VECOZO Zorginkoopportaal (zorgaanbieder)

Uiterlijk 1 september 2024

Fase 4: Beoordelen van de offerte en start van de onderhandelingen (CZ groep)

Uiterlijk 15 september 2024

Fase 5: Afronden van de onderhandelingen en formele vastlegging van de voorwaarden en financiële afspraken (zorgaanbieder en CZ groep)

Uiterlijk 1 november 2024

Fase 6: Publicatie van het zorgaanbod (CZ groep)

Uiterlijk 12 november 2024

Wij moeten op 12 november van ieder kalenderjaar ons gecontracteerde aanbod publiceren. Als u in aanmerking wilt komen voor een overeenkomst, verwachten wij dat u zich houdt aan de termijnen van het contracteerproces. We willen uiterlijk op 1 november overeenstemming bereiken over de overeenkomst voor 2025.

Toelichting op de fases binnen het contracteerproces:

Fase 1

Met de publicatie van het zorginkoopdocument Medisch-Specialistische Zorg geven wij het startsein voor het zorginkooptraject voor 2025. Dit document plaatsen wij uiterlijk op 1 april op www.cz.nl/zorgaanbieder.

Fase 2

Graag vernemen wij het strategische beleid van de ziekenhuizen met daarbij een concrete toelichting op de manier waarop zij hun maatschappelijke opgave invullen en werken aan de verbetering van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. Uiterlijk op 1 april informeren wij de ziekenhuizen dat wij dit strategische beleid uiterlijk op 1 juni willen ontvangen.

Fase 3

We willen tijdig alle offertes kunnen beoordelen, besprekingen met zorgaanbieders voeren en alle afspraken vastleggen. Daarom moet uw offerte uiterlijk op 1 september bij ons binnen zijn. De offerte moet worden voorzien van een adequate en inhoudelijke toelichting op punten die redelijkerwijs nodig zijn voor de start van de onderhandelingen (waaronder de gehanteerde methodiek voor benchmarks en volumeprognoses). U kunt de offerte indienen via het VECOZO Zorginkoopportaal. ZG-instellingen kunnen de offerte via e-mail indienen. In voorkomende gevallen behouden wij ons het recht voor om zelf met een voorstel te komen. Zorgaanbieders die voor 2024 een zorgomzetplafond van minder dan € 2,5 miljoen hebben, ontvangen van CZ groep een aanbod vóór 1 september (met uitzondering van de zorgsoorten revalidatie, genderzorg en hyperbare geneeskunde). Voor deze zorgaanbieders zijn fase 3 en 4 niet van toepassing. Het contact voor deze zorgaanbieders loopt via msz-zbc@cz.nl.

Fase 4

Na het indienen van de offertes beginnen de onderhandelingen. Om de regionale besprekingen tijdig te kunnen starten, moet elke zorgaanbieder zich aan de termijnen houden. Is uw offerte tijdig bij ons binnen, dan beoordelen wij die en nemen we contact met u op. Op dat moment maken wij nadere afspraken over de vervolgprocedure.

Fase 5

We willen uiterlijk op 1 november overeenstemming bereiken voor 2025 en alle afspraken vastleggen in een overeenkomst.

Fase 6

Uiterlijk op 12 november informeren wij onze verzekerden over de instellingen voor medisch-specialistische zorg die wij voor 2025 hebben gecontracteerd.

Nieuwe zorgaanbieders

Voor nieuwe zorgaanbieders geldt een aanvulling voor fase 3 en 4. Zij moeten een vragenlijst en een businesscase indienen (zie bijlage 2). De vragenlijst is beschikbaar via het VECOZO Zorginkoopportaal (Uitvragen - VECOZO Zorginkoopportaal). Daarnaast stuurt u voor 2025 ook een offerte in termen van p x q. De vragenlijst, de businesscase en de offerte kunt u tot uiterlijk 15 juni indienen. Wij beoordelen de stukken en nemen indien nodig contact met u op voor aanvullende informatie. Uiterlijk op 1 september laten wij weten of u in aanmerking komt voor een overeenkomst en of wij dus het onderhandelingstraject met u ingaan.

Technische aspecten van de indiening van de offerte voor 2025

De hele offerte moet in termen van p x q worden ingediend. Dat doet u via het VECOZO Zorginkoopportaal (tenzij u een ZG-instelling bent, zie boven). Bij de offerte voegt u een apart document toe met een toelichting. Naast de overige verrichtingen kunnen andere kosten (zoals voor kwaliteitsregistraties of hulpmiddelen) niet apart in rekening worden gebracht.

Natuurlijk bevat uw offerte uitsluitend de zorg die u mag leveren volgens uw (WBMV-)vergunning en die voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk, de minimumnormen die zijn gesteld door de beroepsgroepen en de criteria die wij stellen vanuit de selectieve zorginkoop.

Basisverzekering (14- en 15-codes) versus aanvullende verzekering (16- en 17-codes)

De zorg waarvoor een vergoeding geldt vanuit een aanvullende verzekering maakt geen deel uit van de maximale zorgomzet die we overeenkomen. Toch willen wij voor onze verzekerden prijsafspraken maken voor deze zorg. Wij vragen zorgaanbieders daarom om bij het indienen van de offerte ook prijsvoorstellen voor de 16- en 17-codes aan te leveren. We verwachten hierbij geen volumevoorstellen. Bij voorkeur maken we gelijke prijsafspraken voor verzekerde en niet-verzekerde zorg. De prijzen mogen bij contractering echter niet hoger zijn dan bij niet-contractering.

Deel deze pagina: