2.1.1 Belangrijkste wijzigingen in het zorginkoopbeleid 2025
Om de zorgtransformatie te versnellen en te faciliteren, breiden we de digitale technologieën uit die standaard in de overeenkomst wijkverpleging zijn opgenomen voor vergoeding. De voorwaarden die hierop van toepassing zijn, delen we met u in het productievoorstel 2025.
We volgen net als in 2024 de landelijke afspraken voor de inkoop van de infrastructuur onplanbare nachtzorg op basis van ons marktaandeel, zodat de organisatie ervan doelmatig kan plaatsvinden. Daarbij lichten we toe welke uitgangspunten we hanteren voor de inkoop 2025 en wat we verwachten van deze zorgaanbieders op het gebied van de regionale zorgcoördinatievoorziening.
We scherpen de vergoedingsvoorwaarden voor aanvullende contractering aan en pakken daarin onze rol om te sturen op de inzet van passende, doelmatige zorg en het invullen van onze zorgplicht.
Het Zorginstituut heeft vastgelegd welk deel van het casemanagement dementie onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) valt. Toch merken we dat daar verschillende opvattingen over zijn. Daarom hebben we met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hierop een nadere toelichting gegeven.
We hebben de bevindingen uit het HOPEVOL-onderzoek en de nadere duiding van het Zorginstituut op de verschillende hospicevormen aandachtig bekeken. Op basis daarvan hebben we besloten om vanaf 2025 enkel nog de bijna-thuis-huizen (BTH) te vergoeden via de aanspraak wijkverpleging. Daarbij hanteren wij een dagtarief. Alle andere vormen van hospicezorg worden, voor zover dit nog niet is gebeurd, overgeheveld naar het eerstelijnsverblijf (ELV) (new window).