2.2.1 Kwaliteit van zorg

CZ groep wil zorg inkopen bij zorgaanbieders die inzetten op hoge kwaliteit én kostenbeheersing. Daarom voeren we jaarlijks een benchmark uit op regio- en zorgaanbiedersniveau, die we vertalen naar een waardemodel. Per regio brengen we de verschillen in kaart, zoals het aantal verzekerden van CZ groep dat zorg ontvangt en hun zorgverbruik. De benchmark op zorgaanbiedersniveau geeft inzicht in de kwaliteit en de gemiddelde kosten per cliënt. Ook brengt deze benchmark onverklaarbare praktijkvariatie en de verschillen in het aandeel verzekerden per regio in beeld. Dit model passen we alleen toe bij zorgaanbieders die een productieafspraak krijgen van meer dan € 100.000. Zorgaanbieders met een lagere productieafspraak voor 2024 beoordelen we niet, omdat zij te weinig cliënten in zorg hebben om daar significante conclusies uit te kunnen trekken. Met hen maken we alleen een prijsafspraak.

CZ groep vindt ook de toegankelijkheid binnen de wijkverpleging belangrijk. Op dit moment zijn er alleen nog indicatoren beschikbaar voor de kosten en de kwaliteit en laten we het waardemodel nog intact op basis van de pijlers van voorgaande jaren. Toegankelijkheid nemen we mee in de regionale benadering en in de beoordeling van de IZA-plannen.

We willen graag inzicht krijgen in de kwaliteit van de geleverde zorg. Omdat directe uitkomsten in de wijkverpleging (nog) niet of nauwelijks worden gemeten, vragen we daarom naar zaken die de uitkomsten naar onze mening positief beïnvloeden, zoals het percentage professionals dat is ingeschreven in het Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden, het aantal hbo-bachelor opgeleide verpleegkundigen (niveau 6) of hoger op de totale cliëntenpopulatie wijkverpleging en de cliënttevredenheid.

Aanlevering
Alle zorgaanbieders krijgen tussen 2 en 31 mei de gelegenheid om hun kwaliteitsinformatie digitaal aan te leveren via de uitvraagmodule van VECOZO. Voor het gebruik hiervan is een certificaat vereist (zie https://www.vecozo.nl/zorginkoopportaal/voorbereiden/). Alle informatie die na 31 mei binnenkomt, kunnen we niet meer meenemen in onze beoordeling. U kunt de aangeleverde data na 31 mei ook niet meer wijzigen. Het niet (tijdig) aanleveren van de kwaliteitsinformatie leidt automatisch tot een C-score in ons waardemodel. Het is dus van belang dat u de informatie tijdig en juist aanlevert.

2.2.1.1 Kwaliteit van zorg – spiegelinformatie zorgaanbieders met maandbekostiging

Zorgaanbieders met wie we een experiment voor maandbekostiging zijn gestart, kunnen we vooralsnog niet op de reguliere manier vergelijken met andere zorgaanbieders in ons waardemodel. Toch willen we ook bij hen inzetten op een hoge kwaliteit én kostenbeheersing. Daarom voeren we ook voor deze groep een benchmark uit op regio- en zorgaanbiedersniveau, die we vertalen naar een spiegelrapportage. Deze benchmark op zorgaanbiedersniveau geeft inzicht in de kwaliteit en de gemiddelde kosten per cliënt. Ook brengt deze benchmark onverklaarbare praktijkvariatie en de verschillen in het aandeel verzekerden per regio in beeld. Om tot deze spiegelrapportage te komen, verwachten wij van deze zorgaanbieders dat zij 2 keer per jaar (vóór 1 april en vóór 1 oktober) de monitor aanleveren via inkoopvvt.zvw@cz.nl. Ook leveren zij tussen 2 en 31 mei de kwaliteitsinformatie digitaal aan via de uitvraagmodule van VECOZO. Aanvullend maken we met deze zorgaanbieders voor 2025 maatwerkafspraken onder voorwaarden. Zie hiervoor paragraaf 2.2.4.1.

Deel deze pagina: