1.6.3 Onplanbare nachtzorg

CZ groep maakt in zijn kernwerkgebieden voor iedere HAP-regio een afspraak met zorgaanbieders over een efficiënte inrichting van de onplanbare nachtzorg. Het uitgangspunt is dat zorgaanbieders 1 samenwerkingsafspraak maken over de organisatie en efficiëntie van deze zorg en dat alle aanwezige zorgaanbieders zich daarbij aansluiten. Hiermee borgen we dat er regionaal 24/7 wijkverpleging beschikbaar is en blijft.

De volgende inhoudelijke kaders zijn van toepassing op de onplanbare nachtzorg:

  • Cliënten, mantelzorgers, huisartsen en andere professionals kunnen in de nacht per regio altijd 1 vaste bereikbaarheidsfunctie bellen voor de onplanbare nachtzorg.

  • De zorgaanbieder is telefonisch bereikbaar voor mensen met een acute wijkverpleegkundige zorg- of ondersteuningsvraag en hij beantwoordt de telefoon binnen 30 seconden tijdens de nachtelijke uren (23.00 - 7.00 uur). Daarin kan voorzien worden door de eigen nummers van de zorgaanbieders door te schakelen naar bijvoorbeeld een zorgcentrale of te werken met 1 spoednummer voor de nacht.

  • De bereikbaarheidsfunctie voor de nacht voert altijd namens alle professionals en zorgaanbieders in de regio een uniforme triage uit op basis waarvan bepaald wordt of er nachtzorg nodig is.

  • De zorgaanbieder beschikt over een telefonisch triageprotocol om de benodigde vervolgactie in te kunnen schatten. Om te beoordelen of het gaat om verpleegkundige zorg, geneeskundige zorg (huisarts of HAP) of acute geneeskundige zorg (SEH), wordt dit triageprotocol afgestemd met andere 24-uursvoorzieningen.

  • Na de triage schakelt de bereikbaarheidsfunctie de dienstdoende professional van het team in die de onplanbare nachtzorg bij de cliënt levert.

  • De bereikbaarheidsfunctie beoordeelt – op basis van de uniforme triage – hoe urgent en acuut de situatie is. Het reguliere proces van indicatiestelling is aan de wijkverpleegkundige overdag. Dit geldt voor cliënten die al in zorg zijn bij een zorgaanbieder.

  • De zorgverlener is, indien nodig, binnen 30 minuten ter plaatse, tenzij hierover met de zorgverzekeraar afwijkende afspraken zijn gemaakt (in de regio).

  • De zorgaanbieders die de onplanbare nachtzorg organiseren en aanbieden, zorgen voor de fysieke veiligheid van de dienstdoende professionals.

  • Het beschikbare nachtteam heeft een wisselende samenstelling van deskundigheidsniveaus, afhankelijk van de afspraken die hierover zijn gemaakt door de betrokken organisaties en professionals. De zorgaanbieder vult de beschikbaarheid in met een professional met een opleiding op minimaal mbo-niveau 3. Indien nodig kan er binnen 30 minuten een verpleegkundige van niveau 4 of hoger ter plaatse zijn.

  • De professionals en zorgaanbieders zorgen ervoor dat de bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdienst toegang heeft tot het EPD of ECD, zodat bij de uniforme triage de medische gegevens van de cliënt betrokken kunnen worden. Er moet kritisch gekeken worden wat op welke termijn kan worden bereikt. Toegang tot de cliëntgegevens en de woning wordt in onderlinge afstemming met zorgaanbieders in de regio georganiseerd.

  • Cliënten die in de nacht onplanbare nachtzorg hebben gekregen, gaan niet automatisch over naar deze zorgaanbieder. Zij hebben daarin keuzevrijheid. In alle gevallen geldt dat iedere zorgaanbieder individueel verantwoordelijk blijft voor de levering van de zorg conform de eigen zorgplicht.

  • Zorgaanbieders blijven met elkaar in overleg over de declaratie en legitimatie van de geleverde zorg achter de voordeur bij cliënten van andere zorgaanbieders of bij nieuwe cliënten. Daarbij verwachten wij dat de geleverde onplanbare nachtzorg wordt gedeclareerd door de zorgaanbieder waar de cliënt primair in zorg is.

  • De gekozen organisatievorm sluit aan bij de ervaring van de professionals. Zij gaan met elkaar in overleg over de manier waarop deze zorg wordt geleverd en welke organisatorische en juridische vorm daarbij het beste past.

Voorwaarden
We kopen evenals in 2024 de infrastructuur onplanbare nachtzorg selectief en gelijkgericht in op basis van ons marktaandeel, zodat de organisatie ervan doelmatig kan plaatsvinden. We verwachten van de uitvoerder dat hij in zijn regio afspraken maakt met de verschillende regionale zorgaanbieders (V&V, maar ook huisartsen) over de manier waarop de onplanbare nachtzorg moet worden ingericht.

Daarbij hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  • We gaan uit van de inrichting en begroting van 2024 en passen hierop als zorgverzekeraars een uniforme indexering toe.

  • Als er voor CZ groep als uw preferente zorgverzekeraar of voor u als zorgaanbieder aanleiding is voor een aangepaste businesscase, dan meldt de betreffende partij dit vóór 1 april.

  • Voor de regio’s waarvoor geen overeenstemming was voor 2024 of waar een aangepaste businesscase noodzakelijk is én waar CZ groep de preferente zorgverzekeraar is, geldt dat zij een aangepast plan en een aangepaste businesscase bij ons aanleveren vóór 1 mei. Wij informeren deze zorgaanbieders over de minimale informatie die in deze businesscase moet terugkomen.

  • Het contracteren van de infrastructuur voor onplanbare nachtzorg gebeurt in beginsel kostenneutraal: het tarief van alle gecontracteerde zorgaanbieders die in de betreffende regio zorg hebben geleverd, schonen wij naar rato.

  • Voor de regio’s waar wij niet de preferente zorgverzekeraar zijn, geldt dat wij van de zorgaanbieder uiterlijk in juni de begroting ontvangen die door de preferente zorgverzekeraar is goedgekeurd.

  • Als er in uw regio vóór 1 juli geen overeenstemming is over de businesscase, dan geldt ook voor 2025 dat we terugvallen op de huidige afspraken.

Deel deze pagina: